The effects of exposure frequency and grammatical classes of words on receptive and productive vocabulary knowledge of EFL learners
Özet
Sözcük öğrenimi dil öğreniminin önemli bir parçasıdır. Bu nedenle yabancı dil sınıflarında sözcük öğretimi için yoğun zaman ayrılmakta ve öğrencilerin aktif ve pasif sözcük hazinelerinin geliştirilmesi için çalışılmaktadır. Ancak yine de bazı kelimeler öğrencilerin aktif kelime hazinesinde yer alırken bazılarının pasif kelime hazinesinde kaldığı, bazılarının ise hiç öğrenilmediği gözlemlenmektedir. Bu sonucu doğuran nedenler farklı çalışmalarda araştırılmıştır. Bu çalışma da benzer bir amaçla düzenlenmiştir. Bu doğrultuda, bu çalışmanın birinci amacı, kelimelere maruz kalma sıklığı ile bilme düzeyi arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Diğer bir amacı ise sözcük türleri ile aktif/pasif öğrenme veya öğrenememe arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla Niğde Üniversitesi Hazırlık programında okuyan orta altı düzeyde İngilizce bilen 20 öğrenci ile bir çalışma yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak 63 kelimeden oluşan bir “Kelime Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçeği oluşturan 63 kelime, 3 farklı maruz kalma sıklığından seçilen 21’er kelimeden oluşmuştur. Herbir 21 kelimelik grup 7 isim, 7 sıfat ve 7 fiilden oluşturulmuştur. Verilerin analizinde betimsel ve istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Sonuç olarak kelimeye maruz bırakılma sıklığı ile bilme düzeyi arasında bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin en az maruz bırakıldıkları sözcükleri bilmediği, en çok maruz bırakıldıkları sözcükleri ise aktif olarak bildikleri saptanmıştır. Pasif olarak bildikleri sözcüklerin oranının da maruz bırakılma sıklığına göre değişmediği tespit edilmiştir. Sözcük türü ve bilme düzeyi arasındaki ilişki incelendiğinde ise sıfatların aktif bilgi düzeyinde olduğu, fiillerin de daha çok pasif bilgi düzeyinde olduğu bulunmuştur.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4226
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]