dc.description.abstract | Yabancı bir dilde okuyabilme, yabancı dil öğreniminin ayrılmaz bir becerisidir. Okuma alanında yapılan çalışmaların çoğu, okumanın doğasını anlamak ve okuma anlama sürecini iyileştirmek üzerinde durmaktadır. Bu araştırma, iki farklı tekniğin İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ilköğretim devlet okulu sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma anlamaları üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlar. Bunlardan biri sürekli sessiz okuma, diğeri ise okurken dinleme tekniğidir. Çalışmaya Bursa ilindeki Yusuf Köstem İlköğretim Okulu’nda öğrenci olan, temel seviyede İngilizce bilgisine sahip 45 öğrenci katılmıştır. Öğrenciler iki deney grubu ve bir kontrol grup olmak üzere üç gruba ayrılmışlardır. Çalışmada teknikleri uygulamak için on iki farklı okuma metni, aynı zamanda son testler olarak da kullanılan bir ön test ve bir anket kullanılmıştır. Uygulama grubundaki tüm öğrenciler altı hafta boyunca metinleri ya sadece sessiz okumuşlar ya da eş zamanlı olarak hem okuyup hem dinlemişler ve parçalarla ilgili soruları cevaplandırmışlardır. Üç hafta sonunda tüm gruplara 1. son test, altı hafta sonunda ise 2.son test verilmiştir. Çalışma, 2010 - 2011 akademik yılının ilk yarısında ön test, 1. ve 2. son testler, uygulama süreci ve anket ile birlikte dokuz haftada tamamlanmıştır. Grupların sonuçları SPSS 16 versiyonu kullanılarak gruplar arası tek yönlü varyans analizleri, çoklu karşılaştırma Scheffé izleme testleri, bağımlı ve bağımsız örneklemler için t-testleri ile karşılaştırılmıştır. İstatistik analiz sonuçları , sessiz okuma ve okurken dinleme uygulamalarının kısa bir süre içinde, üç hafta sonunda 1. son testte, benzer sonuçlara yol açtığını; bununla beraber okurken dinleme yapan grubun altı hafta sonunda 2. son testte, sadece sessiz okuma yapan grup ve kontrol grubu öğrencilerinden daha yüksek sonuçlar elde ettiğini ortaya çıkarmıştır. Yapılan grup içi analizler ise, deney gruplarından birinde bulunan öğrencilerin hem sessiz okuma hem de okurken dinleme uygulamalarından sonra testlerde yüksek notlar aldığını, fakat diğer deney grubu öğrencilerinin sadece okurken dinleme uygulamasından sonra notlarının yükseldiğini göstermiştir. Ayrıca, sessiz okuma ve okurken dinleme grubu öğrencileri her iki testte de okuma /dinleme uygulamalarına katılmamış olan kontrol grubu öğrencilerinden daha iyi sonuçlar elde etmişlerdir. Araştırma sonuçları okuma miktarının öğrencilerin okuma anlamalarını geliştirmede önemli rol oynadığına, parçaların sesli kayıtlarını dinlemenin okumayı desteklemede yardımcı olduğuna, sessiz okuma ve okurken dinleme uygulamalarının öğrencilerin İngilizce okuma hakkındaki düşünceleri üzerinde olumlu etkileri olduğuna ve farkındalıklarını arttırdığına dair kanıtlar sağlamıştır. Sonuç olarak, İngilizceyi yabancı bir dil olarak öğrenen öğrencilerin okuma anlamalarını geliştirebilmeleri için, derslerde sessiz okuma ve dinlemenin birleştirildiği bir yöntemin kullanılması önerilmektedir. | en_US |