The effects of ARCS motivational model on student motivation to learn English
Özet
Bu çalışma, ARCS motivasyon modelinin (Keller, 2010) yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin motivasyonu üzerindeki etkilerini araştırmak ve ders içinde öğrencileri motive eden etkinlik ve öğretmen davranışını belirlemek için tasarlanmıştır. Bu amaçla Keller tarafından geliştirilen ARCS motivasyon modeli stratejilerine yer verilen ders planları hazırlanarak Namık Kemal Üniversitesi İngilizce hazırlık sınıfında öğrenim gören 30 öğrenciye 10 hafta boyunca uygulanmıştır. Modelin öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Keller’ın tasarladığı 2 ölçek, Ders Motivasyon Ölçeği (DMÖ) ve Öğretim Materyalleri Motivasyon Ölçeği (ÖMMÖ), uygulama başlamadan önce ve uygulamanın sonunda öğrencilere uygulanmıştır. Araştırmanın diğer bir amacı da ders içerisinde öğrencileri motive eden etkinlik ve öğretmen davranışını saptamak olduğu için katılımcılar her haftanın son dersinde haftalık değerlendirme yaparak dersin etkililiği ve kendilerini motive eden ders materyal ve aktiviteleri hakkında yorumda bulunmuşlardır. ARCS motivasyon modelinin öğrenci motivasyonu üzerinde etkilerini incelemek için DMÖ ve ÖMMÖ sonuçları değerlendirilmiştir. Ders motivasyon ölçeği sonuçları öğrencilerin ARCS stratejilerine olumlu tepki verdiklerini ortaya koymuştur. Çalışma sonunda öğrencilerin ders motivasyonu yükselmiştir. İki uygulama arasında t-testi anlamlı bir fark bulmuştur. Ders Motivasyon Ölçeği maddeleri her bir ARCS kategorisi için de değerlendirilmiş ve her bir kategorininöğrenci motivasyonu üzerinde olumlu etkilerinin olduğu saptanmıştır. Bu bulgulara göre dil öğretimine entegre edilen ARCS modeli her bir kategoride öğrencinin ders motivasyonunu olumlu etkilemiştir. Öğretim Materyali Motivasyon Ölçeği sonuçları dabağımlı örneklem t-testi kullanılarak değerlendirilmiş ve ARCS stratejilerine göre hazırlanan materyallerin öğrenciler üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu görülmüştür. Daha ayrıntılı bir araştırma için ÖMMA’nın iki alt kategorisinde bulunan maddeler değerlendirilmiş ve her iki kategoride de olumlu etki ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin öğrenme materyallerine olan motivasyonu artmıştır. Ölçeğin ilk ve son uygulama sonuçları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. DMÖ ve ÖMMA sayısal verilerinin ortaya koyduğu sonuçlar haftalık değerlendirme kağıdı ile toplanan öğrenci yorumları ile de örtüşmektedir. Öğrenci yorumlarına göre bilgi boşluğu, problem çözme, resim tanımlama, resim ve cümle eşleştirme gibi aktivite türleri motive edici olarak tanımlanmıştır. Özellikle oyunlar ile desteklenen kelime aktiviteleri, şarkı ve video gibi dinleme becerisi çalışmalarının öğrenci motivasyonunu arttırdığı belirtilmiştir. İkili çalışma, grup çalışması, yarışmalar ve oyunlar gibi öğrenci katılımını gerektiren aktivite türleri öğrenci motivasyonunu arttırmada etkili olarak yorumlanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin kendi fikirlerini ve yaratıcılıklarını kullanabilecekleri etkinlikler de diğer motive edici ders öğeleri olarak belirtilmiştir. Ders materyalleri ve etkinliklerinin yanı sıra, öğretmen davranışı oldukça motive edici olarak yorumlanmıştır. Kibar, enerjik, hevesli, ilgili öğretmen davranışı öğrencilerin derse olan motivasyonlarını arttırmada etkili olarak belirtilmiştir. Bunların yanı sıra, yapıcı eleştiri, sözlü övgü ve zor bir görev başarıyla tamamlandığında ya da çaba gösterildiğinde ödüllendirme de motive edici öğretmen davranışları olarak yorumlanmıştır. Ek olarak, öğretmenin öğrenciler ile yakın bir ilişki kurması ve öğrenci ile sık sık iletişim halinde olması öğrencilerin motivasyonunu arttırmada ve dikkatlerini derse toplamada etkili olarak belirtilmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4253
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]