Metinlerde duygu analizi ve sınıflandırma için yeni yöntemler
Özet
Duygu analizi, yazılı bir metin içerisinde, yazarın belirli bir konu hakkındaki duygu ve düşüncesinin analiz edilmesini, duygu sınıflandırma ise duygunun pozitif ve negatif olarak sınıflandırılmasını amaçlar. Duygu sınıflandırma için kullanılan gözetimli öğrenme metotları, sınıflandırıcının eğitimi için çok sayıda etiketli veriye ihtiyaç duymaktadır. Bununla birlikte, alan bağımlı bir problem olan duygu sınıflandırma probleminde başarılı bir sınıflandırma yapılabilmesi için her alana özgü eğitim verisinin toplanması gerekmektedir. Ancak bu işlem zaman alıcı ve maliyetli bir işlem olmaktadır. Alanı bilinmeyen bir metin sınıflandırılmak istendiğinde ise alana ait etiketli veya etiketsiz veri toplamak mümkün olmamaktadır. Problemin çözümü için bu tez çalışmasında, alan sınıflandırma temelli duygu sınıflandırma yaklaşımı önerilmiştir. İki aşamadan oluşan yaklaşımın ilk aşamasında, alanı bilinmeyen metnin, etiketli verisi olan mevcut alanlardan hangisine dâhil edilebileceği bulunmakta, ikinci aşamada ise metin, dâhil edildiği alana ait duygu sınıflandırıcı kullanılarak sınıflandırılmaktadır. Deneysel çalışmalarda, metnin alanının mevcut alanlar içerisinde bulunması ve bulunmaması durumu analiz edilmiştir. Bu amaçla, Türkçe ve İngilizce metinler içeren iki ayrı veri kümesi kullanılmıştır. Önerilen yaklaşım sayesinde, beklenen sonuçlara yakın ve bazen de üzerinde bir sınıflandırma başarımı elde edilmiştir. Ayrıca, yaklaşımın her iki dil için de kullanılabilir olduğu doğrulanmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4370
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [102]