Çok oturumlu sınavlarda kitapçık optimizasyonu
Özet
Ders çizelgeleme ve sınav çizelgeleme problemleri eğitimsel zaman çizelgeleme problemlerinin alt kümesi olan ve akademik camialarda sıklıkla karşılaşılan optimizasyon problemleridir. Bu tarz problemler sınıf kapasitelerinin aşılmaması, kullanılan tüm sınıflara gözetmen atamasının yapılması, ortak derslere sahip öğrencilerin farklı sınav oturumlarına atanması gibi kısıtlardan oluşurken, amaç fonksiyonları da ders ataması yapılan günlerin en küçüklenmesi ya da sınav yapılacak günlerin en küçüklenmesi gibi işlemlerden oluşmaktadır. Bu çalışmada, her sınav döneminde dört oturumda gerçekleştirilen Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi sınavları için en az kitap türüne ulaşmayı amaçlayarak derslerin, sınav oturumlarına ve sınav kitaplarına yerleştirilme işlemi olan oturum düzeni oluşturulmuştur. Açıköğretim Fakültesi sistemi sınavlarının büyük öğrenci kitlesine sahip olması sebebiyle, çalışma sonunda elde edilecek ufak bir iyileşmenin ekonomik açıdan önemli katkı sağlayacağı öngörülmüştür. Bu çalışma kapsamında, sistemin tüm kısıtları araştırılarak 0-1 tam sayılı bir matematiksel model kurulup sonuçları incelenmiştir. Problemin karmaşıklığı dolayısıyla matematiksel model en iyi çözümü veremediğinden bir sezgisel algoritma geliştirilmiştir. Algoritmanın sonuçları mevcut sistemin sonuçları ile karşılaştırılıp sonuçlar yorumlanmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4961
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [82]