Uçak yapısal parçalarında kullanılan karbon/epoksi kompozit malzemelerin yorulma davranışı
Özet
Bu çalışmada, dokuma karbon/epoksi kompozit malzemelerin çekme-çekme ve çekme-basma çevrimsel yükleri altında yorulma davranışı incelenmiştir. [0/90] ve [0/±45/90] elyaf oryantasyonlarına sahip kompozit plakalar üretilmiş ve farklı maksimum gerilme seviyelerinde yorulma testleri yapılmıştır. R=0.1 ve -1 yük oranlarında gerilme-çevrim sayısı (S-logN egrileri) grafikleri olusturulmuştur. Yorulma testleri sırasında kaydedilen yük, şekil degişimi ve pozisyon verileri kullanılarak malzeme rijitligindeki degişim numunelerin ömrü boyunca belirlenmiş ve rijitlik degişimine baglı hasar birikim parametresi hesaplanmıştır. Belirli çevrim sayısı aralıklarında numune kenarlarından kopyalar alınarak yorulma sırasında test numunelerinde olusan hasar tipleri belirlenmiş ve enine çatlak yogunlugu ölçülmüştür. Hasarlı veya kırılan numunelerin hasar mekanizmalarını belirlemek ve hasar analizlerini yapmak için optik ve taramalı elektron mikroskop incelemeleri yapılmıştır. Elyaf oryantasyonu ve gerilme tipine baglı olarak yorulma davranışındaki degişiklikler, rijitlik degisimi, hasar oluşumu/ilerlemesi ve hasar mekanizmaları dikkate alınarak açıklanmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/6452
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [31]