İletişim açısından grafiğin anlamlama boyutu
Özet
Çalışma beş ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm iletişimin evrensel boyutu içinde grafiğin önemi, araştırmanın temel konusu olan sorunları ve araştırmanın amacına yer vermektedir. Burada, özellikle görsel iletişimin dünyayı kültürel birliğe hızla yaklaştırdığı görüşüne yer vererek, hızlı değişime konu olan iletişimde grafik ve onu anlamaya, taşıdığı mesajı aynı hızda almaya yönelik sorunları görsel okur-yazarlık bağlamında sınırları tanıtılmaya çalışıldı. İkinci bölümde; grafik ve iletişim kavramları arasındaki ilişkiler araştırıldı. İletişim ve algılama kuramları çerçevesinde grafiğin temel tanımı yapıldı. Bu bağlamda grafiğin iletişim aracı olarak nitelikleri örneklerle açıklanmaya çalışıldı. Üçüncü bölüm, görsel okur-yazarlığa konu olan grafiğin dilsel yapısına yer verdi. Bu bölümde grafiğin bir dil olarak görülüp, görülemeyeceği sorunu yapısal yaklaşımla sözel dille karşılaştırmalı olarak incelendi. İkinci ve üçüncü bölümlerde elde edilen bulgular ışığında araştırmanın temel konusu olan grafikte anlamlama sorunu, dördüncü bölümde ele alındı. Bu bölümde anlam ve anlamlama kavramlarının yapısal boyutu ile grafik kavramının yapısal boyutu arasında ilişki kurularak sözel dilin anlamlama boyutuyla karşılaştırmalı olarak grafik dilinin anlamlama boyutu ve sorunları saptamaya çalışıldı. Bu gözlemlerin sonuçlarına dayanılarak yapılan değerlendirmele sonuç bölümü ayrıldı. Sonuç bölümünde değerlendirmeler grafik dilinde anlamlandırmanın temel ilkeleri biçiminde özetlenerek düzenlendi. Sonuç olarak bu bağlamda yapılacak olan araştırmalara yol gösterici nitelikte görülebilir bulgular aktarılmaya çalışıldı.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/8470
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [79]