Organik tarım ürünlerinde fiyatlandırma politikaları : Eskişehir ilinde bir uygulama
Özet
Yurt içi ve yurt dışı rekabet hızının oldukça artmasıyla işletmeler, ellerindeki kaynaklardan en üst düzeyde verim alacak şekilde kullanmaya başlamışlardır. İşletmeler açısından rekabet için en önemli faktör fiyattır. İşletmeler, kâr etmek amaçlı olarak, dış çevreye karşı kullandıkları ve bir rekabet aracı olan fiyat faktörünü iyi bir şekilde kullandıkları takdirde büyük kazançlar sağlamaktadır. Burada karşımıza fiyatlandırma politikaları gelmektedir. Bir işletmenin fiyat unsurunu iyi bir şekilde kullanabilmesi, kendisine ve içinde bulunduğu yurt içi ve yurt dışı piyasaya en uygun fiyatlandırma politikasını seçmesine bağlıdır. Son günlerde her bir toplumun hızla bilinçlenmesi söz konusudur. Toplumlarda oluşan bu bilinçlenme olgusu, insanları daha sağlıklı yaşama, besin maddelerine karşı daha duyarlı olma alışkanlığını da beraberinde getirmiştir. Bu noktada ise karşımıza organik tarım ürünleri çıkmaktadır. Organik tarım ürünleri sağlık konusunda, birçok tarım ürünlerini geride bırakmıştır. Yalnız bu ürünün bazı noktalarda diğer tarım ürünleri ile rekabet edememe durumu ortaya konulan bir gerçektir. Bu noktaların en başında ve en önemlisi olarak maliyetlerine bağlı olarak fiyatlarının yüksek oluşu gelmektedir. Yapılan bu çalışmada yukarıda bahsedilen organik ürünlerde uygulanabilecek fiyatlandırma politikaları ele alınmıştır. Fiyatın, organik tarım ürünleri üzerinde rolü incelenmiş, konu ile ilgili olarak fiyatlandırma politikalarının neler olduğu ortaya konulmuştur. Bu çalışma, organik tarım ürünlerinin fiyatlandırılmasında yapılabilecek çalışmalara basamak niteliğindedir. Literatürde bu konu üzerinde çok az sayıda çalışma yapılmıştır. Bu nedenle hazırlanan bu tez, bu alanla ilgili önemli bir kaynak niteliğindedir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde organik tarım kavramı ve organik tarım sistemi üzerinde durulmuştur. Organik tarım ile konvansiyonel tarım karşılaştırılarak birbirinden ayrıldığı noktalar incelenmiştir. İkinci bölümde; fiyat, fiyatlandırma politikaları, ihracatta fiyatlandırma geniş bir açıdan ele alınmıştır. Ayrıca, organik tarım ürünlerindeki fiyatlandırma politikalarına değinilerek, konu ile ilgili ayrıntılı bilgiler verilmiştir. Üçüncü ve son bölümde ise teoride var olan organik tarım ürünleri fiyatlandırma politikaları ile uygulamadaki organik tarım ürünleri fiyatlandır politikalarının ne kadar örtüştüğü nitel bir analiz yapılarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Uygulamadaki fiyatlandırma politikalarının sağlıklı bir şekilde tespit edilmesi açısından uygulamadaki araştırmada üç bölümde ele alınmıştır. İlk olarak bu tarım sisteminin düzenleyicisi olan üst kurumlarla görüşme yapılarak konu ile ilgili olarak tutumları ortaya konulmuştur. İkinci olarak organik tarım ürünü yetiştiren ve pazara sunan çiftçi ile görüşme yapılmıştır. Son olarak bu ürünü kullanan tüketicilerle görüşme yapılarak bilgiler elde edilmiştir. Çalışmada durum ve içerik analizi yapılarak veriler toplanmıştır. Bu doğrultuda elde edilen bulgular analiz edilerek değerlendirilmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/9443
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [799]