Açık ve uzaktan öğrenmede evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde artırılmış gerçekliğin kullanılabilirliği
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Author
Kesim, Mehmet
Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uzaktan Eğitim Anabilim Dalı
Altınpulluk, Hakan
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırmanın temel amacı, artırılmış gerçekliğin, evrensel tasarım ilkeleri doğrultusunda açık ve uzaktan öğrenme ortamlarında kullanılabilirliğini saptamak ve bu konuya ilişkin, uzman görüşlerinin Delphi tekniği aracılığıyla alınarak geleceğe ilişkin öngörülerde bulunmaktır. Bu araştırmanın amacına ulaşmak için, açık ve uzaktan öğrenme ortamlarının (1) Öğrenme, (2) İletişim ve (3) Teknoloji boyutlarıyla; evrensel tasarımın (1) Eşitlikçi Kullanım, (2) Kullanımda Esneklik, (3) Basit ve Sezgisel Kullanım, (4) Algılanabilir Bilgi, (5) Hata için Tolerans, (6) Düşük Fiziksel Güç Gereksinimi, (7) Yaklaşım ve Kullanım İçin Uygun Boyut ve Mekân ilkeleri kullanılmıştır. Bu araştırma, yöntemsel olarak nitel bir durum çalışmasıdır. Kuramsal çerçeveyi temel alan açık uçlu sorularla birincil veri toplama aracı olarak Delphi tekniği 14 uzman katılımcıyla 3 tur boyunca uygulanmıştır. İkincil veri toplama aracı olarak kullanılan yapılandırılmış görüşme soruları bir Uzakdoğu ülkesinde Akademisyen Değişim Programı sırasında uygulanmıştır. 6 farklı ülkeden toplam 11 uzman katılımcıdan elde edilen veriler taşınabilir disk, e-posta ve hazırlanan anket çıktısının el yazısıyla doldurulması aracılığıyla toplanmıştır. Burada toplanan veriler, Delphi turlarında elde edilen verileri doğrulamak ve desteklemek için kullanılmıştır. Birincil veri toplama aracı olarak kullanılan Delphi tekniğinde, ilk tur sonunda ulaşılan 103 temadan, ikinci turda 27'si tekrar değerlendirilmek üzere üçüncü tura aktarılmıştır. Bu tur kapsamında 11 tema elenmiş, 16 tema kabul edilmiş ve toplam 92 tema bu araştırma sonunda ortaya çıkan kullanılabilirlik ilkesi olarak değerlendirilmiştir. Böylece, açık ve uzaktan öğrenmede evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde artırılmış gerçekliğin kullanımına yönelik 21 başlıkta 92 tema ortaya konmuştur. Bu temalara ilişkin bulgular yorumlanmış, tartışılmış, sonuçlar ortaya konmuş ve öneriler sunulmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [40]