Anadolu Üniversitesi öğrencilerinin giysi alışverişlerinde hedonik tüketim davranışlarının belirlenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2018Yazar
Varol, Esra
Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı
Altınküpe, Gülşad
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Tüketimin insan hayatındaki sürekliliği ve her geçen gün kazandığı farklı boyutlar, kişilerin ihtiyaç planlamalarında değişikliklere neden olabilmektedir. Özellikle giysi alışverişinde tüketicilerin gösterdiği alışveriş davranışlarına hedonizm duygusunun etkisi, tüketime yeni bir boyut kazandırmıştır. Türkiye’nin genç nüfusunun bir bölümünü oluşturan üniversite öğrencilerinin giysi alışveriş davranışlarının ülke ekonomisinde etkili olduğu söylenebilir. Bu etkinin, hedonik tüketim davranışları ile ilişkisinin ve ne yönde olduğunun bilinmesi ise ekonomik bakımından önemlidir. Bu doğrultuda bu araştırmanın temel amacı, Anadolu Üniversitesi örgün öğrencilerinin, giyim alışveriş tercihlerinde nasıl bir yol izlediklerinin, maddi tutumlarının, alışveriş amaçlarının ve öğrenim düzeyi, cinsiyet, yaş ve fakülte değişkenlerine göre hedonik giysi tüketim davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenerek, hedonizm duygularının giysi tüketimindeki etkisinin ölçülmesidir. Araştırmanın yöntemi betimseldir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen ve pilot çalışması ile birlikte güvenilirlik analizi yapılmış anket formu kullanılmıştır. Araştırma örneklemini ise Anadolu Üniversitesi’nde örgün eğitim gören 310 öğrenci oluşturmuştur. Giyim alışverişinde hedonik tüketim davranışı arasında bulunan belirgin farklılıklar cinsiyet değişkenliklerinde görülmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre kadın öğrencilerin, erkek öğrencilere göre giyim alışverişine daha yatkın oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin aylık gelir düzeylerine göre hedonik tüketim davranışları incelendiğinde, öğrencilerin giyim alışverişinde bütçeleriyle hedonik tüketim davranışları arasında çelişkiler görülmektedir. Ayrıca öğrencilerin eğitim seviyesinin yüksek olması durumunda hedonik tüketim davranışı sergilediği görülmektedir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23563Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [50]