Açıköğretimde kullanılan sınavlardan Klasik Test Kuramına ve Madde Tepki Kuramına göre elde edilen yetenek ölçülerinin karşılaştırılması
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2017Yazar
Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi
0000-0001-5069-0132
0000-0002-2174-8443
Akyıldız, Murat
Şahin, Murat Doğan
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Akyıldız, M, Şahin, M. D. (2017). Açıköğretimde kullanılan sınavlardan Klasik Test Kuramına ve Madde Tepki Kuramına göre elde edilen yetenek ölçülerinin karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 141-159.Özet
Öğrenci başarısının gerçeğe uygun kestirilmesi her zaman önemli bir sorun olmuştur. Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramı
öğrenci başarısını gerçeğe yakın kestirmek amacıyla geliştirilmiş yaklaşımlardır. İki kuram için de testin çok boyutlu olup
olmadığı önemli bir problemdir. Bu çalışmada 150000 kişiden daha fazla kişinin katıldığı geniş katılımlı bir sınavın çok boyutlu
olup olmadığı DIMTEST ve NOHARM yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda sınavın iki boyutlu olduğu
görülmüştür. Verilerin hangi madde tepki kuramı modeline uyum gösterdiğini bulmak amacıyla yapılan analizler sonucunda
verilerin 3 parametreli lojistik modele daha iyi uyum gösterdiği görülmüştür. Klasik test kuramına ve madde tepki kuramına
dayalı yetenek kestirimleri arasındaki ilişkilerin farklı kitapçıklarda 0,801 ile 0,894 arasında değiştiği saptanmıştır. İki kurama
dayalı yetenek kestirimlerinin benzer olmakla birlikte birbirlerinin yerine kullanılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Estimating true scores of students has always been a problem. Classical Test Theory and Item Response Theory are two different
theories developed for estimating true score of students. Multidimensionality is a problem for both theories. In this study
multidimensionality is examined in a test more than 150000 student attented using DIMTEST and NOHARM. Results showed
that the exam found two dimensional. It is found that data fits the 3 parameter logistic model best. The correlation between
Classical Test Theory and Item Response Theory ability estimations are differ between 0,801 and 0,894 based on exam booklet.
It is found that both ability estimates are not interchangeable.
Kaynak
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları DergisiCilt
3Sayı
4Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/24741Koleksiyonlar
- Cilt :3 Sayı (4) [13]
- Makale Koleksiyonu [195]