Okul psikolojik danışmanlarında özgecilik düzeyleri ve kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri arasındaki ilişkide benlik kurgularının ve öz şefkatin aracılık rolü
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2021Yazar
Duy, Baki
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Gülmüş, Özgü
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Araştırmanın temel amacı, okul psikolojik danışmanlarının özgecilik düzeyleri ve kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri arasındaki ilişkide benlik kurgularının ve öz şefkatin aracılık rolünün incelenmesidir. Bu amaç yanında cinsiyet, çalışılan sektör, dindarlık gibi bazı değişkenler bağlamında kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlik puanları karşılaştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu aktif iş yaşamı olan, araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen, web tabanlı uygulamayla ulaşılabilen, 288 kadın ve 91 erkek, toplam 379 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Çok Kültürlü Psikolojik Danışma Yeterliği Ölçeği, Özgecilik Ölçeği, İlişkisel Bireyci Toplulukçu Benlik Ölçeği, Öz Anlayış Ölçeği, Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, varyans analizi, korelasyon katsayıları, regresyon analizi, çoklu aracılık analizi ve bootstraping yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada okul psikolojik danışmanlarının kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliği puanlarının yüksek olduğu, cinsiyet ve çalışılan sektör, kültüre duyarlı psikolojik danışma dersi alma durumu ve dindarlık değişkenleri bağlamında kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliği puanlarında anlamlı bir fark olmadığı, ancak sosyal sorumluluk projelerinde yer alma, kendi kültürel değerleri açısından ayrımcılığa maruz kalma ve kendi kültürel değerleri dışında farklı kültürel değerlere sahip bireyle psikolojik danışma oturumu yapma değişkenleri bağlamında anlamlı bir farkın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan çoklu aracılık testinde öz şefkat ve bireyci benlik değişkenlerinin; özgecilik ve kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliği arasındaki ilişkide kısmi aracılık yaptığı bulgusu elde edilmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26723Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]