İlköğretim okullarında sınıf öğretmenlerinin müzik derslerine ilişkin eğitim gereksinmeleri
Özet
Müzik dersi, ilköğretim çağındaki çocukların bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıklannı geliştirmede etkili bir rol oynar. Müzik dersi ilköğretim okullarının birinci ve ikinci devresinde (1-3. sınıflar ve 4-5. sınıflar) genellikle sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmektedir. Yapılan çeşitli araştırmalar ilköğretimde etkili bir müzik eğitimi gerçekleştirilemediğini göstermektedir. Bunun da temel nedeni olarak, sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimi konusunda yeterli bilgi ve becerilere sahip olmadıkları, bu durum sonucunda da sınıf öğretmenlerinin Müzik dersini yürütürken çeşitli güçlüklerle karşılaştıkları söylenebilir. Sınıf öğretmenlerinin bu güçlüklerini gidermek için öncelikle bu güçlüklerinin neler olduğunun ve bu güçlüklerin giderilmesine dönük eğitim gereksinmelerinin belirlenmesi gereklidir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin Müzik dersinde karşılaştıkları güçlüklerin ve bunlara dayalı olarak müzik dersiyle ilgili eğitimi gereksinmelerinin belirlenmesidir. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki 40 ilköğretim okulunda görev yapan 519 sınıf öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde yapılan araştırmanın verileri, sınıf öğretmenlerine uygulanan anketle toplanmıştır. Toplam 65 maddeden oluşan anketle, sınıf öğretmenlerinin Müzik dersine ilişkin genel görüşleri alınmış, Müzik dersinin içeriğini oluşturan konularda, Müzik ersi öğretim sürecinde ve öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesinde karşılaştıkları güçlükler ortaya konmuştur. Bu güçlüklerle ilgili verilere dayalı olarak sınıf Öğretmenlerinin eğitim gereksinmeleri saptanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) bilgisayar programından yararlanılmıştır. İstatistiksel teknik olarak sayı ve yüzdeler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin Müzik dersinin önemi, işlevi, kapsamı, öğretme-öğrenme süreçlerinin düzenlenmesi, uygulanması ve öğrenci başanlarının değerlendirilmesi konularında önemli güçlüklerinin olduğu ve bu güçlüklere dayalı eğitim gereksinmeleri ortaya konulmuştur.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3276
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]