Endüstri meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi çerçevesinde iletişim özelliklerinin belirlenmesi : (Eskişehir ili)
Özet
Bu araştırmada, Endüstri Meslek Liselerinde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi çerçevesinde iletişim özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2002-2003 eğitim-öğretim yılı Bahar Döneminde Eskişehir il merkezinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 7 Endüstri Meslek Lisesinde görev yapan 563 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma evreninin %65,3'ünden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmada Endüstri Meslek Liselerinde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi çerçevesinde iletişim özelliklerinin belirlenmesi amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan "İletişim Anketi" kullanılmıştır. Öğretmenlerin kişisel özelliklerini ve iletişim özelliklerini belirlemeye yönelik maddelerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları kullanılmıştır. Endüstri Meslek Liselerinde çalışan meslek dersi ve kültür dersi öğretmenlerinin iletişim özellikleri hakkındaki görüşlerinin farklılık gösterip göstermediğinin belirlemesinde kay kare (X²) istatistik testinden yararlanılmıştır. Endüstri Meslek Liselerinde öğretmenlerin iletişim özellikleri hakkındaki görüşlerinin; cinsiyet, hizmet süresi, eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla ikili küme karşılaştırmalarında "Bağımsız Gruplar Arası t Testi", ikiden fazla küme karşılaştırılmasında ise "Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)" istatistik tekniği kullanılmıştır. Varyans analizi sonunda "F testi" istatistiğinin anlamlı olduğu durumlarda "LSD (Fisher's Least Significant Difference) Testi" uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemelerinde, anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırma ile ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde "SPSS 10.0 for Windows" paket programından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin genel iletişim, etkili ileti gönderme, etkili dinleme ve etkili dönüt sağlama özelliklerini belirleyen maddelerin çoğunluğunu sağladığı görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin iletişim özelliklerinin, eğitim durumlarına göre değişmediği; cinsiyete, hizmet sürelerine ve branşlarına göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3299
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]