Temel tasarım I ve II derslerinin öğretme-öğrenme süreçlerine ilişkin öğrenci görüşleri
Özet
Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerindeki Resim-İş Öğretmenliği Programlarında, Temel Tasarım I ve II adlı dersler okutulmaktadır. Bu derslerin içeriğinde; doku, oran-orantı, ışık-gölge, nokta, çizgi, yön, biçim, ölçü, aralık, renk, ton değeri, hareket gibi temel tasar öğelerine ve bunların birbirleriyle bağlantı kurabilmesi için tekrar, aralıklı tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, egemenlik, denge, birlik gibi temel tasar ilkelerine yer verilmektedir. Öğrencilerin yaratıcı veüst düzey düşünme becerilerini geliştiren Temel Tasarım öğretiminin etkililiği ve verimliliğinde bazı sorunların olduğu görülmektedir. Güzel sanatlar eğitimi öğretiminde karşılaşılan bu sorunları gidermek için öncelikle Temel Tasarım I ve II derslerinin her öğrenciyi tatmin edici bir düzeyde işlenmesi gerekliliği söz konusudur. Öğretimin etkililiğini ve verimliliğini arttıran alternatif ve özgün bir yöntem bulunması için öğrenci görüşlerine başvurulmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan öğrencilerin TemelTasanm I ve II dersinin öğretme öğrenme sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, 2005-2006 öğretim yılında, Eskişehir ilmerkezindeki Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan 60, Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan74 öğrenciden, 1 gün süren çalışma sonunda elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın verileri, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan öğrencilereuygulanan bir anket yoluyla toplanmıştır. Toplam 28 maddeden oluşan ankette, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan öğrencilerin Temel Tasarım I ve II derslerine ilişkin görüşleri alınarak, değerlendirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, "SPSS 11,5 for Windows" paket programından yararlanılmış ve istatistiksel teknik olarak t-test, One Way Anova kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Temel Tasarım eğitimi içinde yer alan ilke ve öğelerin sanat eğitiminin temelini oluşturmakla beraber, sanatın her alanında kullanılan vazgeçilmez unsurlar olduğu anlaşılmıştır. Bu derse gereken önemin verilmesi gerektiği saptanmış, Temel Tasarım derslerinin öğretiminde kişisel birtakım çözümler uygulanması gereksinimi olduğu görülmüştür.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3701
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [157]