An investigation on turkish EFL learners' use of prefixes and suffixes to assign meaning to words
Özet
Bu tezde, öğrencilerin kelimelerin anlamını çıkarsamada önek ve soneklerin anlamlarını bilmelerinin önemli bir etken olduğu vurgulanmaktadır. Eklerin bilinmesi, öğrencilerin kelimelerin anlamına ulaşma becerilerini etkili bir şekilde artıracaktır. Morfolojik bilgi, kelimeleri parçalarına bölerek analiz edebilme, yani her bir parçanın anlamını öğrenerek kelimenin tamamını çıkarabilme becerisidir. Kelimelerde önek ve sonek bilgisi, doğrudan öğretilen yada bağlamsal analiz sonucunda öğrenilen kelimelerin ötesinde, öğrencilerin kelime bilgilerini artırmada da oldukça etkili olacaktır. Bu çalışmada İngilizce öğrenen Türk öğrencilerin kelimelerin anlamını çıkarsamada, önek ve sonekleri kullanmadaki beceri ve bilgileri incelenmektedir. Çalışmaya katılan 41 denek Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören öğrencilerdir. Birinci grupta bulunan 20 öğrenci hazırlık sınıfı öğrencisidir. İkinci grupta bulunan 21 öğrenci ise üçüncü sınıf öğrencisidir. Çalışmaya katılan öğrencilerle, üzerinde çalışılan önek ve soneklerle ilgili bir öğretim yapılmamıştır. Sadece, öğrencilerin varolan bilgileri incelenerek, öenk ve sonel bilgilerini genel dil öğretimi çerçevesinde geliştirmiş olup olmadıkları araştırılmıştır. Önek bilgileri 29 önek kullanılarak değerlendirilmiştir. Seçilen 29 önek 8 gruptan oluşmaktadır. Bunlar sırasıyla; Zaman yada Sıra, Yer, Derece yada Büyüklük, olumsuzluk, Eleştiri, Tutum, Sayı bildiren ve Fiil Yapan örneklerdir. Sonek bilgileri 21 sonek kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonekler 3 gruba ayrılmıştır; Nört olmayan sık rastlanan sonekler, Nört olan seyrek rastlanan sonekler ve Nört olan sık rastlanan soneklerdir. Çalışmanın sonucunda, ileri düzeydeki öğrencilerin önekleri anlamada orta düzeydeki öğrencilerden daha başarılı oldukları görülmüştür. Fakat, sonekleri anlamada her iki grubun başarısı arasında benzerlikler görülmüştür. Sonuç olarak, her iki grupta bulunan öğrenciler önekli ve sonekli kelimeleri anlamada, kelime köklerinde olduğu gibi başarılı olamamışlardır. Bu yüzden, önek ve soneklerin kelimeleri anlamada öğrencilere faydalı olacağı düşünülerek, sistematik bir şekilde bu konuda yeterli eğitim verilmelidir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4078
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]