dc.description.abstract | İnsanlık tarihi kadar eski olan maske kullanımı yüzyıllardır insanların ilgisini çeker. Sanatçılara esin kaynağı olan maske, günümüzde, fetişler ve maskeler satan dükkanların açılmasına yol açan ilgi ve merak uyandıran bir nesne halini alır. Tanınmamak, dinsel ayinlerde kutsal güçlerle temasa geçmek hayati tehlikelere karşı insanı korumak, korkutmak ya da ölülerin yüzlerinin kalıcılığına sağlamak gibi pek çok amaç için maske kullanılır. Maskeler tiyatro oyunlarında da önemli bir yere sahiptir.Atalarımızın dinsel tören ve ayinlerde kullandığı maskelerin zaman içinde topluluklar önünde kullanılmasıyla başlayan maske geleneği ; Hint, Japon, Yunan, Roma, tiyatrolarında yerini almış ve gelişimini bu yönde sürdürmüştür. Türk tiyatrosunda, İslam dini ile birlikte maske kullanımı ortadan kalkar. Günümüz maske sanatında Yunan tiyatrosunda geçmişten oyunlar sahneye konulurken maskeye yer verir ve maske tiyatroda eski kullanımını yitirir. Maskenin insanlık tarihi ile başlaması gibi, mekan gereksinimi de insanlar için hep vardır. Maske, mekan kavramlarının bir arada kullanılması tiyatro fuayesi uygulaması ile görülür. Mekan çeşitleri içinde toplu mekanlardan olan tiyatro mekanı ve onun seyirciyle bağlantısını sağlayan işlevsel öğeleri sahne, salon, localar ve fuaye gibi bölümlere ayrılarak detaylanır. Seramik maskeler ve onunla birlikte kullanılan metal yardımcı malzemesi seramik ile benzer özellikler gösterir. Mekanda maskeleri görünür kılan yinematal malzemesi ile birlikte kullanılmasıdır. Günümüz çağdaş maskelerine bir tepki olarak tasarlanan seramik maskeler, tiyatro fuayesine uygulanarak ait olduğu tiyatro konusuna, tiyatro mekanı ile günümüzde bir uygulama ile geri dönmüş olur. | en_US |