Modern seramik sanatında minimalizm
Özet
Sanat Tarihinin uzun geçmişi içinde bir çok sanat akımı varlık göstermiştir. Yaşanan bu akımların çıkış nedenleri ve süreçleri, yaşandığı topluma olan etkileri farklı süreçler içermektedir. Modernist bir akım olarak Minimalizm 1960'larda ortaya çıkmış, önceleri resim ve özellikle heykel sanatında, ilerleyen dönemlerde de Mimarlık, Müzik, Seramik, İçmimari, Tekstil, Moda ve genel anlamda birçok farklı tasarım disiplininden olan sanatçılar tarafından kendi sanat üsluplarına yakın bulunmuştur. Minimalist eserler en temelde yalın ifade dilleriyle, sade ve geometrik biçimleriyle ön plana çıkmaktadır. Özellikle öncü Minimalist heykeller sanayi üretimi malzemelerin işlenmeden kullanımı ve genelde birim tekrarları ile yapılan düzenlemelerden oluşmaktadır. Yaklaşık olarak 8-9 bin yıldır insanla birlikte olan seramik ise günümüzde yetkin sanatçıların ellerinde üretilen eserler ile plastik sanatlar içinde yer almıştır. Yalın anlatımlarıyla bilinçli olarak sanatçısı tarafından renk ve biçim açısından indirgenen minimalist eserlerin aksine seramik eserler, üretiminin her aşamasında sanatçısının izlerini tüm aşamalarda bünyesinde barındırmaktadır. Minimal seramikler gereksiz bütün detaylardan, oyunlardan ve çok renklilikten kurtarılarak yalınlığa ulaştırılmıştır. Günümüz Modern Seramik Sanatı'nda yer alan birçok seramik sanatçısı Minimalizm'in tek ve ana renklerin kullanımına dayanan yalın renk anlayışından ve birim esaslı düzenlemelerinden etkilenmiştir. Bu araştırmada tarihsel süreç içerisinde Seramik Sanatı'nın gelişimi, Modernizm kavramı ve Modern Sanat Akımları ele alınarak Modern Seramik Sanatı içerisindeki Minimal yönelimler örneklendirilmiştir. Son aşamada Minimalist anlayışa uygun olarak gerçekleştirilmiş önerilerin tasarım süreci ve örneklere yer verilmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/6908
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [75]