Yöreye özgü ürün üretiminin yöresel kalkınmadaki önemi : Malatya'da kayısı üretimi örnekolayı
Özet
Bu araştırmada, yöresel kalkınmada motor işlevi gören yöreyle ilgili bir kaynağın (kuru kayısı) ağırlıklı olarak ekonomik boyutu ele alınmıştır. İlgili kaynağın dışsatım olanaklarının yüksek olması sebebiyle dış pazar ve pazarlama konularına özel bir önem verilmiştir. Birinci bölümde, araştırma hakkında açıklamalarda bulunulmuştur. Bu bölümde, konunun önemi, çalışmanın amacı, hipotez ve yöntem ve tezin sunuş planı yer almıştır. İkinci bölüm, tezin ana kurgusu olan yöreye özgü ürün kavramı üzerinde yoğunlaşmıştır. Yöreye özgü ürünün korumaya konu olan ve üretime konu olan türleri ayrı ayrı ele alınmıştır. Örnekolay çalışmasının özelliğinden kaynaklanması sebebiyle, karşılaştırmalı ''göreli'' ve ''mutlak'' verim üstünlüğü açıklanmıştır. Yöre ve bölge kavramlarının iç içeliğinin ortaya konulması, yöre hakkında etraflı bir değerlendirme yapılması ve bölgesel kalkınmada yaklaşımlar üçüncü bölümün ana çerçevesini oluşturmuştur. Dördüncü bölüm, örnekolay çalışmasına konu olan kayısı ürünü ile ilgili bilgilerin verildiği bir bölüm olarak düşünülmüştür. Ayrıca, ürünle ilgili Türkiye ve dünya ölçeğinde değerlendirme yapılmış ve kuramsal yaklaşımlar konu çerçevesinde incelenmiştir. Beşinci bölüm, yöre kalkınmasında ateşleyici güç olan kayısının varolan durumunu ortaya koymaktadır. Bu amaçla varolan kayısı üretim düzeni, varolan tüketim biçimleri ve varolan pazarlama düzeni ayrı ayrı ele alınarak değerlendirilmiştir. Altıncı bölüm geleceğe yönelik bir bakış açısı oluşturmaktadır. Ürünün, bundan sonra nasıl, ne kadar, hangi fiyattan, hangi koşullarda ortaya konulacağına yönelik bir araştırmaya yönelinmiştir. Bu çerçevede ''olması gereken'' üretim düzeni, tüketim biçimleri ve pazarlama düzenlemeleri ele alınmıştır. Araştırma sonuç ve öneriler bölümüyle son bulmuştur.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/8136
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [399]