Eğitim kanalıyla gerçekleşen beşeri sermaye artışlarının ekonomik büyümeye etkisi: OECD etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı eğitim yoluyla gerçekleşen beşeri sermaye değişikliklerinin ekonomik büyüme üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmada beşeri sermaye kavramına ve tarihsel süreç içerisinde beşeri sermayenin kapsamına yer verilmiştir. Bu amaçla, 1985-2014 dönemi yıllık verilerinden hareketle OECD ülkelerinde; ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kademelerinde eğitime yapılan kamu harcamaları ve yine bu eğitim kademelerinde kayıtlı öğrenci sayılarındaki değişiklikler panel veri yöntemiyle sabit ve rassal etkiler analizi gerçekleştirilmiştir. Ampirik analiz sonuçları değerlendirildiğinde, literatürde gerçekleştiği gibi eğitime yapılan kamu harcamalarının ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde anlamlı ve pozitif olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yükseköğretimde ise, sadece kayıtlı öğrenci sayılarının büyümeyi açıklamada anlamlı ve pozitif olduğunu göstermektedir. Çalışmaya OECD'ye üye ülkeler içinden daha yüksek bir kişi başına düşen milli gelir düzeyinde olan G-7 ülkelerini kukla değişken olarak dâhil edildiğinde, analiz sonuçlarının G-7 ülkeleri için sadece ortaöğretim düzeyinde öğrenci sayılarının artışının ekonomik büyümeyi pozitif olarak etkilediği görülmüştür.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/8389
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [399]