Basın işletmelerinde dağıtım kanalları ve Türkiye'deki durum
Özet
Basın işletmeleri, toplumsal iletişimin sağlanmasında önemli bir işlevi yerine getirirler. Çalışmanın amacı, basın işletmelerinde dağıtım kanallarını incelemek ve Türk Basın Sektöründe dağıtım kanallarının yapısını ortaya koymaktır. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde basına ilişkin kavramlar ve basın işletmelerinin bazı özellikleri tanıtılmıştır. Ayrıca, basın işletmelerinde pazarlama kavramı ve pazarlama karmasını oluşturan mal, fiyat ve satış çabalarının özelliklerine değinilmiştir. Basın işletmeleri tarafından üretilen gazete ve dergilerin güncelliklerini çabuk kaybetme özelliklerinden dolayı, dağıtım kanallarına ilişkin karar ve politikalar büyük önem kazanır. İkinci bölümde basın işletmelerinde dağıtım kanalları ve alternatif dağıtım politikaları üzerinde durulmuştur. Basının gelişmiş olduğu ülkelerdeki dağıtım kanal yapıları da bu bölüm kapsamında tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde Türk Basın Sektöründe dağıtım kanallarının yapısı incelenmiştir. Önce gazete ve dergilerin ülke çapında dağıtımında yer alan aracı işletmeler tanıtılmıştır. Fiziksel dağıtım, kanal içindeki bilgi akışı, para akışı, satış çabaları akışından bahsedilmiştir. Ayrıca dağıtımda iade sorunu ve dağıtımda abone sistemi incelenmiştir. Türk Basın Sektöründe dağıtım kanallarının yapısına ilişkin ulaşılan sonuçlardan bazıları şöyledir: - Türkiye'de gazete ve dergilerin dağıtımı uzun bir kanal yapısı izlemektedir. - Abone dağıtım sistemi, basının gelişmiş olduğu ülkelerden farklı olarak çok gelişmemiştir. Ülke düzeyinde ancak iki gazete bu yöntemle dağıtılmaktadır. - Son satış noktaları gazete-dergi satışında uzmanlaşmış işyerleri değildir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/8755
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [799]