Tüketici kültürleşmesinin Almanya'daki Türk göçmenlerin gıda tüketim ve gıda alışveriş davranışları üzerindeki etkisi
Özet
Bu araştırmada, Almanya’da yaşayan birinci, ikinci ve üçüncü kuşak göçmenlerin kültürleşme düzeyleri ve kültürleşme düzeylerinin tüketim ve tüketici davranışları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Göçmenlerin yeni ve alışık olmadıkları bir kültür içindeki tüketim davranışları ve alışkanlıklarındaki değişimler kültürleşme süreci ve kültürleşme sürecine etki eden faktörler açısından incelenmiştir. Göçmenlerin tüketim davranışları ve alışveriş alışkanlıklarına etki eden faktörleri anlamak için, kültürleşme ve tüketici kültürleşmesine ilişkin çalışmaları kapsayan kuramsal bir çerçeveden yararlanılmıştır. Bu araştırmada tüketim ve alışveriş davranışları gıda tüketimi bağlamında ele alınmıştır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Nitel araştırmada Almanya’nın Köln kentinde yaşayan Türkiye’de doğan birinci kuşak ve onların çocukları olan ikinci ve üçüncü kuşak 15 göçmenle derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmeler sonucunda elde edilen veriler, nicel araştırmada kullanılacak anket soruları belirlenmesinde ve nicel araştırma sonuçlarının desteklenmesinde kullanılmıştır. Yine aynı kentten örneklem olarak seçilen 438 Türk göçmene anket uygulanmıştır. Anket sonucu, katılımcıların demografik ve göçmenlik bilgileri, etnik kimliğe bağlılıkları, dil tercihleri ve maruz kaldıkları kültürleşme birimlerine göre oluşan kültürleşme düzeyleri, gıda tüketim ve gıda alışveriş tercih ve davranışları ortaya konmuştur. Üç kültürleşme faktörüne göre (etnik kimliğe bağlılık, dil tercihleri ve maruz kaldıkları kültürleşme birimleri) ayrı ayrı oluşan kültürleşme düzeyleri ile gıda tüketimi ve gıda alışverişleri arasındaki ilişkileri belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları, Almanya’daki Türk göçmenlerin iki kültürlü, orta düzeyde kültürleşmiş bireyler olduklarını göstermiştir. Kültürleşme sürecinde etnik kimliğe bağlılık, göçmenin hem gıda tüketimine hem de gıda alışveriş yeri tercihlerine yön veren önemli bir faktör olarak ortaya çıkmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/9423
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [269]