Başlık için Yüksek Lisans listeleme
Toplam kayıt 33, listelenen: 1-20
-
12 Eylül 1980 askeri darbesi sonuçlarının Memet Baydur oyunlarına yansıması
(Anadolu Üniversitesi, 1997)1981 yılında ilk oyunu olan ''Limon''u yazan Baydur, bugüne kadar sürekli üreten bir oyun yazarımızdır. Ankara'da doğan ve ilk ve ortaöğrenimini Ankara'da tamamlayan Baydur, uzun yıllar Londra, Paris ve İspanya'da yaşamış, ... -
20. yüzyıl başı modernizmi kapsamında Arnold Schönberg'in Op. 17 Erwartung Operası'nın incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi, 2015)Bu çalışmada Klasik Batı Müziğinin önemli bestecilerinden Arnold Schönberg’in Op. 17 Erwartung Operası ele alındı. Çalışma tarihsel açıdan 20. Yüzyıl başı Modernizmi ile sınırlandırıldı. Bu sayede 20. Yüzyıl içinde oldukça ... -
Anlatıdan dramatiğe geçiş bir örnek : Simyacı
(Anadolu Üniversitesi, 1998)İlk çağlardan bu yana, anlatı ve drama çapraşık bir ilişki içerisinde bulunmuşlardır. Ancak, özellikle drama, anlatıda kendisine zengin bir kaynak bulmuştur. İkisini birbirinden ayıran özellikler, zaman, uzam ve kişiler ... -
Anton Çehov'un Bir evlenme teklifi oyununun meddah formuna uyarlanması
(Anadolu Üniversitesi, 2018)İnsanoğlunun en temel ihtiyaçlarından birisi kendini ifade etme arzusudur. Başka bir deyişle ‘anlatma’ ve ‘anlama’ dürtüsü.Çağlar boyunca en önemli iletişim araçlarından biri olan tiyatro için ‘anlatı’ ise, başlı başına ... -
Aristoteles'ten Freytag'a klasik drama yapısı
(Anadolu Üniversitesi, 2014)Oyun analizi ve oyun inşası kavramları Batı tiyatrosu tarihinde Aristoteles'in Poetika'sı ile birlikte tartışmaya açılmış, Aristoteles'in ortaya koyduğu ilkeler ve kavramlar çağlar içinde başlıca referans olmuştur. Gustav ... -
Bir Konstantin Stanislavski yorumu olarak Lee Strasberg'in metot oyunculuğu
(Anadolu Üniversitesi, 2014)Tarihsel süreç içerisinde oyunculuk sanatı ile ilgili bir takım teorik ve pratik öneriler ortaya konmuştur. Oyunculuk uygulaması konusunda önerilerde bulunan kişilerden biri de Rus tiyatrosundan Konstantin Sergeyeviç ... -
Carmen karakterinin George Bizet Operası ve Prosper Merimee romanı arasında gösterdiği benzerlik ve farklılıklar
(Anadolu Üniversitesi -Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2022)Bu çalışmada Georges Bizet’nin ve Prosper Mérimée’nin Carmen eserleri incelenmiş; kişilerin romandaki ve operadaki karakteristik yapısı ele alınmıştır. Yapılan çalışmanın ilk bölümünde, Bizet, Mérimée, Halévy, Meilhac’nın ... -
Cem törenleri ile tiyatro sanatının yapısal özelliklerinin karşılaştırılması ve yeni bir yaklaşım önerisi
(Anadolu Üniversitesi, 2017)Bu çalışmada Alevi ibadeti olan Cem törenlerinin tiyatral özellikleri araştırıldı. Bunun için ilk bölümde Alevi toplumunun oluşumu, tarihi ve yapısı ele alındı. Ardından Cem törenlerinin kaynakları, düzenleniş amaçları, ... -
Ceyhun Atuf Kansu'nun ''Sakarya Meydan Savaşı'' adlı destanının oyunlaştırılması
(Anadolu Üniversitesi, 1997)Tiyatro sanatı başlangıcından bu yana destan türü ile sıkı bir bağ kurmuştur. Antik Yunan'da oyun yazarları, Homeros'un İlyada ve Odysseia adlı destanlarından esinlenmişlerdir. Antik Yunan'da yazılan tragedyalar, dythrambos ... -
Çağdaş tiyatroda seyircinin oyuna doğrudan katılımı
(Anadolu Üniversitesi, 2010)Tiyatro sanatı, Antik Yunan’dan günümüze kadar süren yaklaşık 30 asırlık tarihinde hep arayış içerisindeydi. Bunun sebebi belki de tiyatro sanatının popüler bir sanat olmasında gizlidir. Tiyatro sanatı, arayışını kendine ... -
Dram sanatına göstergebilimsel yaklaşım ve bir sahneleme çalışması
(Anadolu Üniversitesi, 1997)Tiyatro göstergebilimi, sadece bir oyun metninin ya da gösterimdeki bir oyunun incelenmesini ve eleştirisini kapsamaz. Bir oyunun sahnelenmesi aşamasında da göstergebilimsel yaklaşımdan yararlanılabilir. Dramatik bir ... -
Enerji skor ilişkisinde oyuncunun çalışması
(Anadolu Üniversitesi, 2017)Oyuncu için sanatının araçlarını kontrol edebileceği, işleyebileceği alan skor olarak adlandırılan yapıdır. Oyuncunun en temelde seyirci ile kontak kurmakta kullandığı aracı ise skorun bir bileşeni olarak enerjidir. Oyuncuyu ... -
Feldenkrais Metodu ve farkındalığın oyuncunun performansına etkisi
(Anadolu Üniversitesi, 2017)Oyuncunun sanatını icra aracı bedenidir. Bu bağlamda, oyuncunun bedeni başta olmak üzere, tüm ifade araçlarını eğitmesi, geliştirmesi, güçlü ve çalışır durumda tutması gerekir. Bu nitelikler, performansının kalitesi açısından ... -
Georg Büchner'in ''Woyzeck'' oyunundaki iktidar figürleri
(Anadolu Üniversitesi, 1997)Bu çalışma, Michel Foucault'nun Modern Toplumlardaki İktidarın çok merkezliliğine işaret eden bir diyagramın niteliklerini taşımakta ve bu çerçevede Büchner'in ''Woyzeck'' adlı oyunundaki iktidar figürlerin incelemeyi ... -
Göstergebilimsel bir yaklaşımla meddah
(Anadolu Üniversitesi, 2004)Bugün Türkiye'de tiyatronun gelişimi bir duraklama ve gerileme göstermektedir. Bunun en büyük nedenlerinin başında sayısı giderek çoğalmakta olan tiyatro oyuncularının sosyal ve ekonomik nedenlerle mesleklerini uygulayamamaları ... -
Luigi Pirandello'nun "Ağzı Çiçekli Adam" oyununun hikâye anlatıcılığı açısından incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi -Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2021)Anlatma edimi insanın kendini ifade etme ihtiyacından ortaya çıkmıştır. Söz bunun en asal aracıdır. Kültürlerin aktarımı bu yolla gerçekleşmiştir. Tiyatro da dramatik söz söyleme sanatı olarak anlatıların en güçlü taşıyıcısı ... -
Melih Cevdet Anday'ın içerdekiler oyununun Stanislavski sistemi ile incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi -Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2021)Konstantin Stanislavski, tiyatro sanatı içerisinde oyuncu, yönetmen, eğitimci ve idareci olarak var olan ve kendi deneyimlerinden yola çıkarak oyunculuk alanında sistem önerisinde bulunan ilk kuramcıdır. Stanislavski Sistemi ... -
Memet Baydur'un oyunlarındaki anlatıların işlevleri
(Anadolu Üniversitesi, 2010)1981’de ilk oyunu ‘’Limon’’ ’u yazan Memet Baydur Türkiye’de ünlenen, geçen yıllar içinde de ürettikleriyle ünü daha da perçinlenen bir oyun yazarıdır. Baydur örgütlü devlet baskısının Türkiye’de son derece etkili olduğu ... -
Meyerhold ve Piscator'un gerçekçi tiyatroya karşı bütüncül tiyatro anlayışları
(Anadolu Üniversitesi, 1997)Tiyatro sanatı çağlar boyunca insan yaşamında iki açıdan önem taşımış ve sürekli ilgi çekmiştir. Bunlar, çoşkulu, eğlenceli oyunsu biçimi ve hayatın içinde son derece somut bir amaca hizmet eden işlevidir. Değişik dönemlerde ... -
Michael Chekhov'un Konstantin Stanislavski'nin oyunculuk yöntemine yaklaşımı
(Anadolu Üniversitesi, 2007)Oyunculuk sanatı, diğer bütün sanat dallarında olduğu gibi, kitaplardan öğrenilecek bir yetenek değildir. Oyunculuk sanatı, pratik olarak gerçekleştirilen bir sanat dalıdır. Oyunculuk sanatının bir tarzı olan gerçekçi ...