Türkiye turizminin ekonomik analizi ve gelişme stratejileri
Özet
Günümüzde ekonomik ve kitlesel bir olgu haline gelen turizmin ülke ekonomileri üzerindeki olumlu etkileri onun ekonomik önemini dahada ön plana çıkarmıştır. Bilindiği gibi iyi yönlendirilmeyen turizm sektörü mali kaynakların israfına, sosyal ve kültürel kirlenmelere ve doğal kaynakların israfına yol açmaktadır. Teorik olarak turizm talebi üzerinde etkili olan ve talebi yönlendiren çok sayıda değişken bulunmaktadır. Ancak turizm talebi üzerinde daha etkili olan değişkenler ise ekonomiktir. Diğer yandan turistleri belli bir ülkeye gitme konusunda harekete geçiren etkenler arasında imaj'ın önemi büyüktür. Türkiye'nin tanıtımının ve tarihten gelen olumsuz imajının öncelikli olarak ele alınması, günümüzde layik olunan saygınlığının yaratılması gerekir. Türkiye'de belirli bir dönem dikkatler turizmin arz yönü üzerine toplanmış ve istenen hedeflere ulaşılmıştır. Buna karşılık talep yönü ile pek ilgilenilmemiş ve ihmal edilmiştir. Türkiye turizminin gelişmesi için her türlü kaynak mevcuttur. Ancak ülke turizminin diğer benzer turizm potansiyeline sahip ülkelerin konumuna gelmesi için her türlü kaynağın koordine edilmesi, turist gönderen ve alan ülke açısından turizm talebini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi ve bu tesbitler ışığında politikalar üretilmesi gerekmektedir. Yapılan analiz sonuçları, örneğin, Türkiye'deki yatak sayısının talep'e göre değil, bu alandaki finansman ve yatırım kolaylıkları neticesinde arttığını, bazı ülkelerin gelir ve fiyat gibi ekonomik değişkenlere oldukça duyarlığı olduğunu, bazı ülkeler için ise fiyatın ana belirleyeci olmadığını ortaya koymaktadır. Ayrıca körfez savaşı gibi beklenmeyen olayların Türkiye'ye yönelik turizm talebi üzerinde büyük olumsuz etkiye sahip olduğu görülmektedir. Sonuç olarak yoğun rekabete dayalı bir ortamda, konuya daha bilimsel yaklaşmak, kaynakları daha verimli kullanmak ve sektörü daha etkin yönetmek gerekir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/8062
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [155]