Soyut resimde yalınlaştırma
Özet
Resim Sanatının gelişim sürecine bakıldığında doğanın taklidinin reddedilmesi ile birlikte soyutlama sürecinin başladığını görmekteyiz. Nesnelerin dış görünüşlerinden, iç yapılarına ve anlamlarına doğru yön değiştiren sanat anlayışı ile birlikte, görüneni yansıtmayan "soyut" anlatım biçimleri oluşmuş ve gelişmiştir. Soyutlama sürecinin başlaması ile birlikte detaylar önemini yitirmiş, hacimsellik etkisi zayıflamış, nesneler geometrik yapıya göre biçimlendirilmeye çalışılmıştır. Tüm bu etkiler altında yapıtlar giderek yalınlaşmış, salt biçim ve renk kullanımı şeklinde kendisini göstermeye başlamıştır. Sanatçılar, soyut ifade biçimlerini ortaya koyarken, doğayı hiçbir şekilde yansıtmama kaygısı ile geometrik biçimleri kullanmışlar böylelikle yalın bir anlatıma ulaşmışlardır. Bu anlayış zamanla daha da yalınlaşarak rengi sınırlayan biçimi yadsımıştır. Zamanla soyut anlayış salt rengin kullanıldığı bir anlatım kazanmıştır. Biçimin, doğanın taklidinden kurtulması ile sanat; kendi biçimlerini oluşturmaya başlamış, bu biçim oluşturma tuvalin biçimini de yalınlaştırmış ve mekan kullanımına da yansımıştır. "Soyut Resimde Yalınlaştırma" adlı Yüksek Lisans Tezinin Bulgular ve Yorum bölümünde, 1. Başlıkta Doğa-Sanat İlişkisine, 2. Başlıkta Sanatın Devinimine, 3. Başlıkta Soyut-Soyutlama kavramlarına ve gelişim sürecine, 4. aşlıkta Soyut Resimde Yalınlaştırma: Minimalizm sanat anlayışına, yer verilmiş ve araştırılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/6769
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [52]